ANALISIS KEPUASAN KONSUMEN PADA PENERAPAN PEMASARAN DIGITAL UNTUK KOMODITAS PETERNAKAN The Analysis of Consumer Satisfaction on The Application of Digital Marketing to Livestock Commodities

Liisa Firhani Rahmasari, Muh Faturokhman, Fariz Am Kurniawan

Abstract

The Covid-19 pandemic had a significant impact on livestock businesses and SMEs processing derivative products from cattle, goats, and sheep with a decrease in sales levels, along with the decline in people's purchasing power. This is evidenced by the low level of household consumption which only grew by 2.84% in the first quarter of 2019-2020 compared to the first quarter of 2018-2019 which reached 5.020. This condition is very influential on the sustainability of SME business.The development of marketing strategies is one of the alternative solutions that are expected to help farmers and SMEs entrepreneurs in the processed of derivative products to survive and develop their business. Not stopping at the application of digital marketing application only, research on measuring the consumer satisfaction index is also carried out related to the products marketed and the use of digital marketing applications is expected to help obtained information related to the marketing goals to be achieved and find out the amount of consumer satisfaction index resulting from services that have been provided and products consumed. The research that using the Customer Satisfaction Index (CSI) analysis method showed a consumer satisfaction value index of 80.523% which has meaning that consumer has already feel satisfied. Among the attributes that has been tested showed the highest satisfaction values were product taste (86.0%), price (85.33%) while those attributes that needed to be improved performance were on size variations (72.67%) and promotions (74.0%).


ABSTRAK
Pandemi Covid 19 berdampak cukup signifikan bagi usaha peternakan dan UKM pengolah produk turunan dari sapi, kambing, dan domba dengan penurunan tingkat penjualan, seiring dengan penurunan daya beli masyarakat. Hal ini dibuktikan dengan rendahnya tingkat konsumsi rumah tangga yang hanya tumbuh 2,84% pada triwulan I tahun 2019-2020 dibandingkan triwulan I tahun 2018-2019 yang mencapai angka 5,02. Hal ini tentu saja sangat berpengaruh terhadap keberlangsungan usaha UKM. Pengembangan strategi pemasaran menjadi salah satu alternatif solusi yang diharapkan mampu membantu para peternak dan pengusaha UKM bidang olahan produk turunan ini untuk tetap dapat bertahan dan mengembangkan usahanya. Tidak berhenti pada aplikasi penerapan pemasaran digital saja, penelitian mengenai pengukuran terhadap indeks kepuasan konsumen juga dilakukan berkaitan dengan produk yang dipasarkan dan penggunaan aplikasi digital marketing ini diharapkan dapat membantu memperoleh informasi terkait sasaran pemasaran yang ingin dicapai serta mengetahui besaran indeks kepuasan konsumen yang dihasilkan dari layanan yang telah diberikan dan produk yang dikonsumsi. Penelitian yang menggunakan metode analisis Customer Satisfaction Index (CSI) ini menunjukkan indeks nilai kepuasan konsumen sebesar 80,523% yang menunjukkan bahwa rata-rata konsumen telah merasa puas. Diantara atribut-atribut yang diuji yang menunjukkan nilai kepuasan tertinggi adalah rasa (86,0%), harga (85,33%) sementara yang perlu ditingkatkan kinerjanya adalah pada variasi ukuran (72,67%) dan promosi (74,0%).

Authors

Liisa Firhani Rahmasari
liisa@apps.ipb.ac.id (Primary Contact)
Muh Faturokhman
Fariz Am Kurniawan

Article Details