Marketing of non-timber forest products as products from the Protected Forest Management Unit Batutegi, Lampung, Indonesia

Dwi Kurniati, Hardjanto Hardjanto, Soni Trison

Abstract

Batutegi PFMU has much potential for NTFPs, which have been developed in coffee, palm sugar, and honey. The marketing of NTFPs needs attention because what often happens is inefficient marketing, so it doesn’t provide additional income for the community. This study aimed to identify marketing channels, functions, and efficiency based on marketing margins, farmers’ share, and profit-to-cost ratio. There are three marketing channels for coffee, two for palm sugar, and three for honey. The marketing functions performed by farmers, collectors, wholesalers, exporters, KUPS, cooperatives, and resellers are exchange, physical, and facilitation functions. Channel 1 palm sugar is an efficient marketing channel with a marketing margin of IDR 13,724.19 per kilogram, a farmer’s share of 100%, a profit ratio of 15.03, and marketing channel 1 honey with a marketing margin of IDR 224,112.70 per kilogram (Trigona honey), and IDR 124,494.35 per kilogram (Cerana and Dorsata honey), a farmer’s share of 100%, and profit ratio of 10.21 (Trigona honey) and 6.47 (Cerana and Dorsata honey).

References

Agustin R, Novita D, Pratama H, Sela S, Chintya S. 2020. Analisis korelasi luas lahan serta ekspor kopi Lampung terhadap ekspor kopi Indonesia. Indonesian Journal of Applied Mathematics. 1(1), 25-30
Asmarantaka RW. 2012. Pemasaran Agribisnis (Agrimarketing). Bogor (ID): Departemen Agribisnis FEM - IPB.
Budiningsih E, Hardjanto, Hero Y. 2019. Analisis peran koperasi dalam pengelolaan hutan rakyat di Kebumen. Journal of Natural Resources and Environmental Management. 9(2):327-336. doi:10.29244/jpsl.9.2.327-336
Desiana C, Rochdiani D, Pardani C. 2017. Analisis saluran pemasaran biji kopi robusta (suatu kasus di Desa Kalijaya Kecamatan Banjarsari Kabupaten Ciamis). Jurnal Ilmiah Mahasiswa AGROINFO GALUH. 3(2):162-173
Fatemyo M, Walangitan HD, Nurmawan W. 2017. Strategi pemasaran HHBK gula aren di Desa Lumpias wilayah KPHL Minahasa Utara. In Cocos. 1(5): 1. doi:10.35791/cocos.v1i5.25638
Fatriani, Sunardi, Prayudi FN. 2012. Pengaruh umur pohon aren (Arenga pinnata Merr) terhadap produksi nira di Desa Pulantan Kecamatan Awayan Kabupaten Balangan Provinsi Kalimantan Selatan. Jurnal Hutan Tropis. 13(1): 11-17. doi:10.20527/jht.v13i1.1490
Gojali, L., Wibowo, A. S., & Sumantri, A. T. (2015). Analisis saluran pemasaran gula aren (sebuah kasus di industri rumah tangga di Desa Cigemblong Kecamatan Cigemblong Kabupaten Lebak). Jurnal Agribisnis Terpadu. 8(2). doi:10.33512/jat.v8i2.1304
Gracia S, Martauli, EDM. 2021. Analisis saluran pemasaran kopi (studi kasus: Kecamatan Lintong Nihuta, Humbang Hasundutan, Sumatera Utara). Jurnal Agroteknosains. 5(2):37. doi:10.36764/ja.v5i2.622
Hamzah MS, Baroh I, Harpowo. 2021. Analisis pemasaran biji kopi robusta di Desa Jambuwer Kecamatan Kromengan Kabupaten Malang. Agriecobis : Journal of Agricultural Socioeconomics and Business. 4(1):65-74. doi:10.22219/agriecobis.v4i1.15824
Heryanto Y, Setiawan I, Yuniawan A. 2021. Analisis saluran pemasaran madu (studi kasus di Desa Banjaranyar Kecamatan Banjaranyar Kabupaten Ciamis). Jurnal Ilmiah Mahasiswa Agroinfo Galuh. 8(2): 302-312.
Hidayat RS. Rusman Y, Ramdan M. 2016. Analisis saluran pemasaran gula aren (Arenga Pinnata). Jurnal Ilmiah Mahasiswa AGROINFO GALUH. 2(2): 117-124.
Kohls R, Uhl JN. 1985. Marketing of Agricultural Products (sixth edit). New York (ID): Macmillan Publishing Company.
KPHL Batutegi. 2013. Rencana Pengelolaan Hutan Jangka Panjang Kesatuan Pengelolaan Hutan Lindung Batutegi. Lampung: KPHL Batutegi.
Lestari O, Hasyim AI, Kasymir E. 2017. Analisis usahatani dan efisiensi pemasaran kopi (Coffea sp) di Kecamatan Pulau Panggung Kabupaten Tanggamus. Jurnal Ilmu Ilmu Agribisnis. 5(1):1-8. doi:10.23960/jiia.v5i1.1668
Mokuna AC, Makkarennu M, Ridwan R. 2017. Sistem pemasaran gula semut Kelompok Tani Hutan (KTH) Buhung Lali Pada Hutan Kemasyarakatan (HKm) Bangkeng Bukit di Desa Bukit Harapan Kecamatan Gantarang, Kabupaten Bulukumba. Jurnal Hutan Dan Masyarakat. 9(2):83. doi:10.24259/jhm.v9i2.2329
Muslimah S, Maharani E, Edwina S. 2019. Analisis efisiensi pemasaran dan mutu gula aren di Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal Dinamika Pertanian. 33(3):243-250. doi:10.25299/dp.2017.vol33(3).3837
Nasution AH. 2015. Peran kelembagaan dalam pengolahan dan pemasaran gambir di Kabupaten Lima Puluh Kota Sumatera Barat [tesis]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.
Ningrum AT, Herwanti S, Kaskoyo H. 2020. Analisis fungsi pemasaran buah manggis di Hutan Rakyat Desa Air Kubang Kabupaten Tanggamus. Jurnal Hutan Tropis. 8(2): 221-231.
Nurhikmah, Nurdin AS, Irmayanti L, Hanafi MY. 2020. Strategi pengembangan usaha lebah madu Kelompok Tani Mau Sigaro Hutan Kemasyarakatan Desa Gamsungi Kabupaten Halmahera Barat. Jurnal Hutan Dan Masyarakat. 12(1):58. doi:10.24259/jhm.v12i1.9921
Nurrahmi M, Saepudin R, Zain B. 2018. Strategi pemasaran madu hutan di Kota Bengkulu. Jurnal Sains Peternakan Indonesia. 13(2):157-171. doi:10.31186/jspi.id.13.2.157-171
Peraturan Menteri Kehutanan Republik Indonesia. 2007. Peraturan Menteri Kehutanan Republik Indonesia Nomor P.35/Menhut-II/2007 Tentang Hasil Hutan Bukan Kayu. Jakarta: Kementerian Kehutanan.
Peraturan Menteri Kehutanan Republik Indonesia. 2009. Peraturan Menteri Kehutanan Republik Indonesia Nomor P. 19/Menhut-II/2009 Tentang Strategi Pengembangan Hasil Hutan Bukan Kayu Nasional. Jakarta: Kementerian Kehutanan
Peraturan Menteri Kehutanan Republik Indonesia. 2009. Peraturan Menteri Kehutanan Republik Indonesia Nomor P.21/Menhut-II/2009 tentang Kriteria dan Indikator Penetapan Jenis Hasil Hutan Bukan Kayu Unggulan. Jakarta: Kementerian Kehutanan
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia. 2021. Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2021 Tentang Penyelenggaraan Kehutanan. Jakarta: Kementerian Sekretaris Negara Republik Indonesia
Prasetya AY, Qurniati R, Herwanti S. 2020. Saluran dan margin pemasaran durian hasil agroforestri di Desa Sidodadi. Jurnal Belantara. 3(1): 32. doi:10.29303/jbl.v3i1.315
Pratiwi AM, Kaskoyo H, Herwanti S. 2019. Efisiensi pemasaran agroforestri berbasis kopi berdasarkan keragaan pasar: studi kasus di Pekon Air Kubang, Tanggamus. Jurnal Sylva Lestari. 7(3):299-308. doi:10.23960/jsl37299-308
Pratiwi AM, Kaskoyo H, Herwanti S, Qurniati R. 2019. Saluran pemasaran kopi robusta (Coffea robusta) di agroforestri Tanggamus. Jurnal Belantara: 2(2): 76-83. doi:10.29303/jbl.v2i2.183
Rosiana N. 2020. Dinamika pola pemasaran kopi pada wilayah sentra produksi utama di Indonesia. Jurnal AGROSAINS dan TEKNOLOGI. 5(1): 1. doi:10.24853/jat.5.1.1-10
Sari NK, Qurniati R, Hilmanto R. 2013. Analisis finansial usaha budidaya lebah madu Apis Cerana fabr. di Dusun Sidomukti Desa Buana Sakti Kecamatan Batanghari Kabupaten Lampung Timur. Jurnal Sylva Lestari. 1(1): 29-36. doi:10.23960/jsl1129-36
Sugiarti S. 2010. Analisis pemasaran kopi di Kecamatan Bermani Ulu Raya Kabupaten Rejang Lebong. Agrisep. 9(2): 130-136. doi:10.31186/jagrisep.9.2.130-136
Sumartono E, Suryanty M, Badrudin R, Rohman A. 2018. Analisis pemasaran tandan buah segar kelapa sawit di Kecamatan Putri Hijau, Kabupaten Bengkulu Utara. AGRARIS: Journal of Agribusiness and Rural Development Research. 4(1). doi:10.18196/agr.4157
Surya E, Ridhwan M, Armi, Jailani, & Samsiar. 2018. Konservasi pohon Aren (Arenga pinnata Merr) dalam pemanfaatan nira aren terhadap peningkatan ekonomi masyarakat di Desa Padang Kecamatan Terangun Kabupaten Gayo Lues. BIOnatural, 5(2), 34–45.
Tadesse B, Tilahun Y, Woyamo W, Bayu M , Adimasu Z. 2021. Factors influencing organic honey production level and marketing: evidence from southwest Ethiopia. Heliyon. 7(9): e07975. doi:10.1016/j.heliyon.2021.e07975
Undang-undang Republik Indonesia. 2020. Undang-undang Republik Indonesia Nomor 11 Tahun 2020 Tentang Cipta Kerja. Jakarta: Sekretariat Negera
Wakerkwa H, Walangitan HD, Tasirin JS. 2019. Analisis pemasaran gula aren di Desa Pangu Satu Kabupaten Minahasa Tenggara. In Cocos. 2(7). doi:10.35791/cocos.v2i7.26103
Winahyu N, Fajar A, Azizah IN. 2021. Analisis pemasaran lebah madu klanceng (Trigona sp.) di Kecamatan Pagerwojo Kabupaten Tulungagung pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Agribest. 5:25-33. doi:10.32528/agribest.v5i1.4198
Wulandari D, Qurniati R, Herwanti S. 2018. Efisiensi pemasaran durian (Durio Zibethinus) di Desa Wisata durian Kelurahan Sumber Agung. Jurnal Sylva Lestari. 6(2): 68-76. doi: 10.23960/jsl2668-76
Yanti NF, Suharno S, Harianto H. 2019. Analisis pemasaran gula aren di Kabupaten Rejang Lebong Provinsi Bengkulu. Journal of Food System & Agribusiness. 2(1): 25-34. doi:10.25181/jofsa.v2i1.1108

Authors

Dwi Kurniati
Hardjanto Hardjanto
hardjanto@apps.ipb.ac.id (Primary Contact)
Soni Trison
KurniatiD., HardjantoH. and TrisonS. (2023) “Marketing of non-timber forest products as products from the Protected Forest Management Unit Batutegi, Lampung, Indonesia”, Jurnal Pengelolaan Sumberdaya Alam dan Lingkungan (Journal of Natural Resources and Environmental Management). Bogor, ID, 13(4), pp. 723-738. doi: 10.29244/jpsl.13.4.723-738.

Article Details