THE INFLUENCE OF TECHNOLOGY READINESS ON BEHAVIORAL INTENTION (CASE STUDY OF ONLINE TRANSPORTATION IN INDONESIA AND THAILAND)

  • Ribka Cynthia Munthe
  • Jono M Munandar Bogor Agricultural University
  • Muhammad Syamsun Bogor Agricultural University

Abstract

One of the popular technology-based services is online transportation. The company provides transportation services that can be accessed through an application on a smartphone. Therefore, the technology readiness of consumers needs to estimate the perception and behavior of the consumer. This research compared online transportation in Indonesia and Thailand by identifying the characteristics and technology readiness of online transportation consumers and the influence of technology readiness towards behavioral intention. This research was conducted in Indonesia and Thailand by a survey on 500 university students who were the online transportation consumers. The study used descriptive analysis and Partial Least Squares (PLS) analysis. Data processing used Mirosoft Excel 2010 software and SMART PLS. The results showed that consumer’s perception in Indonesia and Thailand was no different. In hypothesis test found that two accepted hypotheses, H1: optimism affected behavioral intention, and H5: favorableness affected behavioral intention.

Keywords: behavioral intention, favorableness, online transportation, SEM PLS, technolgy readiness

Abstrak: Salah satu layanan berbasis teknologi yang populer adalah transportasi online. Perusahaan menyediakan layanan transportasi yang dapat diakses melalui aplikasi pada smartphone. Oleh karena itu, kesiapan teknologi konsumen perlu dilihat untuk memperkirakan persepsi dan perilaku konsumen. Penelitian ini akan menganalisis perbandingan transportasi online di Indonesia dan Thailand, di mana tujuannya adalah untuk mengidentifikasi karakteristik dan kesiapan teknologi transportasi online konsumen di Indonesia dan Thailand dan untuk menganalisis pengaruh kesiapan teknologi terhadap niat perilaku pada konsumen transportasi online. Penelitian ini dilakukan di Indonesia dan Thailand dengan menggunakan kuesioner kepada 500 mahasiswa yang merupakan konsumen transportasi online. Metode yang adalah analisis deskriptif dan analisis Partial Least Squares (PLS). Pemrosesan data menggunakan bantuan perangkat lunak Mirosoft Excel 2010 dan SMART PLS. Hasil penelitian menunjukkan bahwa persepsi konsumen di Indonesia dan Thailand memiliki hasil yang tidak jauh berbeda. Dalam pengujian hipotesis ditemukan dua hipotesis yang diterima, H1 yang menyatakan bahwa optimisme berpengaruh pada niat perilaku dan H5 yang menyatakan bahwa kesukaan berpengaruh pada niat perilaku.

Kata kunci: behavioral intention, favorableness, online transportation, SEM PLS, technolgy readiness

Downloads

Download data is not yet available.
Published
2020-01-25
How to Cite
MuntheR. C., MunandarJ. M., & SyamsunM. (2020). THE INFLUENCE OF TECHNOLOGY READINESS ON BEHAVIORAL INTENTION (CASE STUDY OF ONLINE TRANSPORTATION IN INDONESIA AND THAILAND). Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen (JABM), 6(1), 207. https://doi.org/10.17358/jabm.6.1.207