COMPETITIVE STRATEGY OF A MARKET LEADER; CASE OF UD. PRIMADONA’S PROL TAPE JEMBER - EAST JAVA

  • Adetiya Prananda Putra Study Program of Business Management of Tourism, State Polytechnic of Banyuwangi Jl. Raya Jember Km. 13 Labanasem, Kabat, Banyuwangi
  • Idqan Fahmi Department of Economics, Faculty of Economics and Management, Bogor Agricultural University Jl. Kamper, Wing 4 Level 5, Campus of IPB Darmaga Bogor 16680
  • Yossi Wibisono Study Program of Food Industry Technology, State Polytechnic of Jember Jl. Mastrip PO BOX 164 Jember 68101

Abstract

The purpose of this study was to formulate a competitive strategy to maintain the existence of Prol Tape Primadona. The study used a case study approach with UD. Primadona as the research object. The data were analyzed by using a value chain approach to determine the internal and external conditions that influence Prol Tape Primadona and using analysis of IFE, EFE, CPM, IE, SWOT, and QSPM to develop competitive strategies for Prol Tape Primadona. The results show that the strategies that can be recommended to UD. Primadona are as follows: 1) increasing production capacity, 2) creating website/blog to promote Prol Tape, 3) adding the variants of Prol Tape, 4) stricting quality control to maintain strong brand equity, and 5) establishing coordination with the district government of Jember to make Prol Tape as a superior product.

Keywords: competitive strategy, Prol Tape Primadona, UD. Primadona, QSPM, SWOT

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk merumuskan strategi bersaing sehingga dapat menjaga eksistensi Prol Tape Primadona. Penelitian menggunakan pendekatan studi kasus dengan UD. Primadona sebagai objek penelitiannya. Data dianalisis dengan pendekatan rantai nilai untuk mengetahui kondisi internal dan eksternal yang berpengaruh terhadap prol tape Primadona kemudian menggunakan analisis IFE, EFE, CPM, IE, SWOT, dan QSPM untuk menyusun strategi bersaing Prol Tape Primadona. Hasil penelitian menunjukkan bahwa strategi-straegi prioritas yang dapat direkomendasikan kepada UD. Primadona yaitu 1) peningkatan kapasitas produksi, 2) membuat situs web/blog untuk mempromosikan Prol Tape, 3) melakukan penambahan varian Prol Tape, 4) pengendalian  mutu yang ketat untuk menjaga ekuitas merek yang kuat, dan 5) melakukan koordinasi dengan pemerintah kabupaten Jember untuk menjadikan Prol Tape sebagai salah satu produk unggulan.

Kata kunci: strategi bersaing, Prol Tape Primadona, UD. Primadona, QSPM, SWOT

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ayub A, Adeel R, Muhammad SA, Hanan I. 2013. A conceptual framework on evaluating SWOT analysis as the mediator in strategic marketing planning through marketing intelligence. European Journal of Business and Social Sciences 2(1): 91–98.

BPS [Badan Pusat Statistik]. 2012. Luas panen, produktivitas dan produksi ubi kayu Jawa Timur tahun 2012. http://jatim.bps.go.id/4dm!n/brs_ind/brsInd-20150306023832.pdf [10 Mei 2015].

Chan X. 2011. A SWOT study of the development strategy of Haier Group as one of the most successful Chinese enterprises. International Journal of Business and Social Science 2(11): 147–153.

David FR. 2012. Manajemen Strategis: Konsep. Jakarta: Salemba Empat.

Ikhsan S, Artahnan A. 2011. Analisis SWOT untuk merumuskan strategi pengembangan komoditas karet di Kabupaten Pulang Pisau, Kalimantan Tengah. Jurnal Agribisnis Pedesaaan 1(3): 166–177.

Koentarto I. 2011. SWOT analisis sebagai upaya meningkatkan daya saing pada CV Antasari Kesuma Pangkalan Bun. Jurnal ilmu sosial (3)1: 81–86.

Saputra H et al. 2009. Strategi pengembangan ternak sapi potong berwawasan agribisnis di Provinsi Aceh. Jurnal Manajemen & Agribisnis 6(2): 152–162.

Tanjung MH. 2011. Analisis strategi bersaing pada rantai nilai ayam ras pedaging PT. Ciomas Adisatwa Region Jawa Barat Unit Bogor [tesis]. Bogor: Institut Pertanian Bogor.

Published
2015-09-28
How to Cite
PutraA. P., FahmiI., & WibisonoY. (2015). COMPETITIVE STRATEGY OF A MARKET LEADER; CASE OF UD. PRIMADONA’S PROL TAPE JEMBER - EAST JAVA. Indonesian Journal of Business and Entrepreneurship (IJBE), 1(3), 127. https://doi.org/10.17358/ijbe.1.3.127